Tuesday, June 22, 2010

Fesyen Tudung


Assalamualaikum semua..disini ade sedikit info..

bersanggul arab? trend ni memang dah jadi ikutan ramai.. dari celebrity sampailah makcik-makcik yg nak g kenduri kawen..before ni nk juge menulis tentang ini tapi agak takut..ye lah mane lar tawu ade readers yg xbrape nak suke..tapi lepas tgok hal semakin menjadi2 plus ade blogger yang mula mengkritik so rasenye elok untuk berkongsi ilmu..

orang malaysia sudah pandai hendak kelihatan macam makcik-makcik arab yg selalu kita nmpak kat KLCC tuh..apetah lagi ramai celebs yg cantik2 menggayakan..lagi lar teruje tgok..wow..cantiknye..bg yang berambut pjg okehlah..teros boleh buat bun asli..tapi bg yg berambut pendek, ade pulak alternatif..terdapat butik-butik muslimah yg menyediakan fake bun ni.. selalu nmpak iklan ni dlm majalah segala..huhuhu

saye tau saye pon belum sempurna dlm pakaian menutup aurat ni..tapi cume setakat nak berkongsi, ape yg pernah diajarkan..

ini bukan cakap-cakap kosong

dalam satu hadis Rasulullah:

“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”

- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

renung-renungkan ye

**copy dari blog seorg sahabat..
Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW 'Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat'. Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

1) Sedekah/amal jariahnya
2) Doa anak-anaknya yang soleh
3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

6 comments:

  1. salam..
    :( mmber klas sndiri bersanggul tinggi....
    cam xtaw hukum agama... padahal slalu berckp mengaitkn sesuatu ngan agama.. ap makna cmtu? :((
    nk tego.. nnty dikata penyibuk?
    alahai..diri xcukup sempurna g nk tego org laeb :(

    ReplyDelete
  2. kina..xpe,bnda yg kite nampak slh kite tehur,xsemua org sempurna/baik..dd pon bkn btol sgt,byk lg xckup..ape yg kite bley kongsi,sampaikan,kite buat la..tegur la membe kina tu, ni ade hadis Nabi S.A.W..kalo die xnak ikut,terpulang pada die,kite da laksanakan tanggungjawab kite..

    ReplyDelete
  3. hmm..baek dd :)
    kina akan cuba tego..
    rasa serba salah ngan agama sndiri bile tgk diorg wat bnde tu jadik habit bile kai slendang..
    kina kai slendang xde la sanggul nk tinggi sampai cam menara KL !ktuk ... hahahah

    ReplyDelete
  4. nice info.
    den x penah bace la pulak pasal bende ni.
    xpe kan if den post kat blog den esok2 luse??

    ReplyDelete
  5. dunia dah di penghujung... Ya Allah tunjuk kan la jalan PADA ku....

    ReplyDelete