Sunday, June 20, 2010

Kenangan...


Petang tadi aku teman membe aku anta adik die balik matrik Kuala Pilah. Sepanjang perjalanan berbagai-bagai ingatan kembali datang. Ade gak perubahan sepanjang perjalanan ke Kuala Pilah. Sekarang da ade ‘highway’ ke sane, da tak gune Bukit Putus je lagi daa. Bukit Putus sunyi je aku tengok, da takde kenderaan lalu, sepi... Terpiki gak aku, keadaan Bukit Putus macam same je ngan aku. Nasib kami same mungkin. Bukit Putus da ade alternative lain, aku???

Lalu Ulu Bendul, membuatkan aku terpiki lagi. Sekarang da ramai, tak macam dulu. Keadaan masih sama cume ade pertambahan 1 bangunan. Masih bertahan Ulu Bendul. Kan bagus kalo sepertinya.

Lepas da sampai ke Tanjung Ipoh, aku perasaan satu tempat!!! Ya, ade lagi teratai putih di tasik tu. Same keadaan nye seperti dulu time aku ade kat sane. Teratai putih begitu setia di sana. Hati aku berbelah bagi, macam-macam perasaan datang. Alangkah bagusnye kalo keadaan aku same macam teratai putih tu. Aku berjanji, teratai putih tu tetap aku akan kotakan, walaupun bukan seperti dijanjikan, namun aku akan buat untuk aku kerana mungkin itulah yang dapat mengingatkan aku tentang segala peristiwa yang terjadi.

Lalu depan UiTM Kuala Pilah, tempat aku belajar erti pembelajaran yang sebenar dan erti perhubungan yang serius. Sepi jugak, adess.. Kenapa semua sepi ni?

Lepas anta adik membe aku ke matrik, singgah sebentar kat ‘bustand’ Kuala Pilah. Ingat nak pekena cendol, da lame tak pekena. Faveret aku ketika aku belajar kat sane. Tiap-tiap minggu mesti kene. Tapi takde rezki, tutup plak. Tengah lepak sambil menyedut asap, termenung memikirkan kenangan. Ceh, cendol pun bley jadi kenangan ke Muhammad Rifdi?

Lepas maghrib bertolak balik, jalan sesak. Pemandangan biasa di Kuala Pilah kalo hari ahad. Teringat lagi dulu selalu balik UiTm naik bas malam-malam. Amik last bas, saje nak balik malam. Hurm... Memang pahit untuk ditelan.

Sebelum masuk ‘highway’, ade simpang ke Bukit Putus, same gak keadaan ketika aku dating tadi. Tetap sunyi. Paham la aku. Biarpun Bukit Putus sunyi, namun tetap akan diingati orang sampai bile-bile oleh jasanya. Sama seperti aku. Peristiwa dan kenangan tetap akan diingati. Tidak sesekali orang akan melupakan Bukit Putus.

Aku harus belajar dengan Bukit Putus, walaupun sunyi, die tetap gah dengan cara die tersendiri, dengan cerita-cerita tersendiri. Teratai putih, aku tetap dengan janjiku. Aku harap teratai putih bersabar, jangan biarkan keadaanmu seperti tuanmu, sekadar berjanji...

Kuala Pilah, aku takkan melupakanmu... Da nak turun Bukit Putus, terdengar lagu Lefthanded - Ku dihalaman rindu...

Di tengah kepekatan malam
Berdiri aku di halaman rindu
Dihembus kenangan lalu
Menjelmalah seraut wajah
Sekuntum bunga yang pernah ku puja
Tapi layu akhirnya

Ingin ku tembus tembok silam
Dan membaiki kesilapan kita
Yang tiada kita rasa
Dahulu maaf tak bererti
Darah muda menguasai diri
Begitu mudah membenci

Ku di halaman rindu
Hanya berteman
Bunga yang layu
Ku di halaman rindu
Tiada harum
Tiada madu
Oh kesalku membeku di kalbu


Am i sentimental??? Am i sensitive?? YES!!!

1 comment:

  1. oit, boh di kenang glak la..
    btw lagu apa ya dd?
    xpernah dgr pun !!

    ReplyDelete